はるお - haruo

はるお-haruo

更新に波があるので、復習用に使ってください。

ラジオ英会話 2018年 12月 復習 前半「倒置・疑問文」

Lesson161:「主語―助動詞倒置① 倒置は感情の高揚」

- Key Sentence -
・Am I glad to see you!
・I love “Radio Eikaiwa. So do I.

*「主語‐助動詞倒置」と呼ばれる形。この文は、大変特徴的なニュアンス「感情の高揚」がある。
*「I am (very , so , really) glad to see you」のような強調表現よりも、強い感情があふれ出ている。
*" So do I " は 、感情の起伏がこもていて、共感がある。

 

- GRAMMAR IN ACTION -
1)君たち全員が無事だと聞いて私たちは本当にホッとしたよ!
2)ああ、とんでもない失敗をした!
3)君ができるなら、僕だってできるさ。

1)Were we relieved to hear that you were all safe!
2)Boy, did I mess up!
3)If you can do it, so can I.
*mess up =「せっかく作り上げてきたものをぐちゃぐちゃにする」感じ。
*" boy " は古い世代が、若い世代は " man " を使う

 

 

Lesson162:「主語―助動詞倒置② 前置に伴う倒置」

- Key Sentence -
・Never have I tasted such delicious sushi!
・Little did they know that I was an undercover cop!
・No sooner had I seen her than I knew I was in love.

* " Never " を前に出して強調したくなるほど、感情が高揚してる。否定は、感情がこもってる → 倒置が起こりやすい。
* " No sooner ~ than " = すぐに、ドラマチックな内容を連想。

 

-Grammar In Action -
1)こんなカリスマ教師に会ったことがない。
2)クリスの講義はものすごくつまらなかったので、学生の半分は眠ってしまった

1)Never have I seen such a charismatic teacher.
2)So boring was Chris's lecture that half the students fell asleep!

 

 

Lesson163:「疑問文が主語―助動詞倒置を含む理由」

- Key Sentence -
・May I ask what you’re eating?
・Is it your first time in Japan?

*疑問文を発する時、必ず感情が動くため、感情の高揚がある主語‐助動詞倒置が行われる。

 

-Grammar In Action -
1)すばらしい進み具合なので、この辺で終わりにしましょうか?
2)現在の景気後退のため、労働者を解雇するつもりなんですか?

1)We’ve made excellent progress, so should we call it a day?
2)Are you going to lay off any workers due to the ongoing recession?

* call it a day =(仕事などを)おしまいにする
* fire = 厳しい表現。失敗や悪事を理由に解雇。
 lay off = 避けがたい理由。業務の縮小、景気後退の理由で解雇されるため、状況が改善されれば、再雇用の可能性が考えられる。

 

 

Lesson164:「否定疑問文」

- Key Sentence -
・Don’t you love me?
・Won’t you buy it for me, Dad?
・Can’t you simply forgive and forget?

  *Won’t you ~」は丁寧な依頼。「駄目かもしれないけど、お願い」という響きがある。ねっちこい依頼。
*否定の疑問文は、通常の疑問文と比べ「意外・心外・同意」など「感情的色彩」が強い表現。

 

- Grammar In Action -
1)この件がどれほど急を要するのか彼らは理解していないのかい?

1)Don’t they understand how urgent this matter is?.

*urgent = critical, pressing. 

 

 

Lesson166:「付加疑問文」
- Key Sentence -
・It’s a beautiful day, isn’t it?
・The Christmas illuminations look lovely, don’t they?
・You won’t tell anyone our secret, will you?

*付加疑問文。「~ですよね?」と軽い疑問や同意を求める疑問文。
*疑問の気持ちが強ければ、「上がり調子」で読む。念押しや確認の気持ちが強ければ、「下がり調子」で読む。全てをフレンドリーにするわけではない
*「肯定と否定の組み合わせ」→「相手に選択の余地」を与えて、軽い疑問や同意を表す。

- Grammar In Action -
1)俺が言うとおり間違いなくやってくれるよな?

1)You will do exactly as I say, won’t you?

 


Lesson167:「会話に勢いをつける」
- Key Sentence -
・All the food looks delicious, (doesn’t it? / eh? / huh? / don’t you think?)
・I can help you with some extra practice sessions. – Oh, can you?

*相手を引き込み会話へ積極的に参加するための重要なテクニック! 会話は相手との積極的なやり取りの上で成り立つため重要。あえて " right? " と付け加えることで、相手に発言の機会が与えられ、会話が弾む。


- Grammar In Action -
1)で、君たち2人はとうとう結婚することに決めたんだよね??
2)ベティはかわいいネコを2匹も飼っているんだよ。え、そうなの?

1)So you two have finally decided to tie the knot, huh?
2)Betty has two adorable cats. – Oh, does she?

*tie the knot=get married 「二人をぎゅっと結び合わせる」



Lesson168:「wh疑問文① 基礎」
- Key Sentence -
・What do you need?
・When are you leaving? 
*wh疑問文。「need の後ろの目的」が空所であることから、「何を必要とする」かを尋ねていることが分かる。wh疑問文は、欠けている空所を尋ねるタイプの疑問文。空所があること大事!


- Grammar In Action -
1)このバンドの中でいちばん好きな人(演奏者)は誰?
2)どこで会おうか?

1)Who is the performer you like the best in this band?
2)Where shall we meet?
* shall = Let's より柔らかい勧誘表現

 


Lesson169:「wh疑問文② 前置詞の後ろを尋ねる」
- Key Sentence -
・What did you do that for?
・What score are you aiming for on the test?
・To whom did you send the email?
・By when does this report have to be finished?

*wh疑問文は「空所・wh語・疑問形」の3点セットが必要。空所が前置詞 "for " の目的語にある。

- Grammar In Action -
1)誰のためにこれらの花を買ったのですか?
2)いつまで私たちはここにいられるのでしょうか?
3)君のすばらしいアイデアはどこから来るの?

1)Who did you buy these flowers for?
2)Until when can we stay here?
3)Where do your brilliant ideas come from?

* brilliant = キラキラしたイメージ

 

 

- Words&Expression -

「個人的にためになる会話
A)Dad, let’s go into this shop.
B)A smartphone shop? You already have a smartphone.
A)I know, but I want to see the latest model. Mine is three years old. Oh, here it is. It’s so cool!
B)Look at the price, though. That’s more than twice the price of the one you have now.
A)But it’s so much better than mine.

 

「You deserve it(相手を称賛)」
A)What was the award for?
B)For this year’s best science report.
A)I know you’ve worked hard on your experiment every day. You deserve it.
B)Well, it wasn’t just me. All the members of the club worked hard on it.

 

「 why not ~ ?(提案)」
A)I have an idea. You’re good at drawing, so why not make your own cards?
B)Mmm… But I’m kind of busy these days. Let’s look around a little more.

 

「個人的にためになる会話」
A)I love these year-end parties. It’s fun to enjoy tasty food and drinks with our co-workers .
B)I really enjoy them too. Oh! And here’s my favorite Japanese style fried chicken. Let me just squeeze the lemon all over.
A)Wait!
B)Hey, don’t put your hand over the chicken. What did you do that for?
A)Because some people don’t like lemon on it, and I’m one of them.
B)Oh, sorry. I just assumed lemon goes with fried chicken automatically.
A)You should ask before you do it next time. Anyway, don’t worry about it.