はるお - haruo

はるお-haruo

更新に波があるので、復習用に使ってください。

ジオ英会話 「I have a friend whose father is a good lawyer」2019年1月15日 Lesson187

~ラジオ英会話1月のテーマと目的~
関係代名詞 " who , which , that " と関係副詞 "where , when , why " といった節による修飾。
・修飾の本質が、空所にあることを理解する。

Lesson187:「関係代名詞 whse 所有格を結ぶ」

 

 A) Miles, what happened to our fence?
 B) The man who lives next door drove his car into it.
 A) So he’s going to pay for it, right?
 B) No, he says he didn’t do it, but I saw him do it. He’s clearly lying. I think we need a lawyer.
 A) I have a friend whose father is a good lawyer.
 B) Do you think he can help us out?
 A) I can talk to my friend and ask for her father’s help.
 B) That would be great. We’ve never been in a situation like this before.
 A) I’m sure everything will be fine.

 

- 内容確認 -

 A) マイルズ、うちのフェンスに何が起こったの?
 B) 隣の住人が車でそこに突っ込んだんだ。
 A) だったら、彼がその弁償をするのよね?
 B) いや、彼は自分がやったんじゃないと主張しているんだ。でも、僕は彼がそうするを見たよ。彼は明らかにうそをついている。弁護士が必要だろうね。
 A) 私には、お父さんが有能な弁護士だという友達がいるわ。
 B) 彼が僕たちを助けることができると思うかい?
 A) 私が友達に話をして、お父さんの協力を求めることができるわ。
 B) それはとてもいいね。これまで僕たちはこんな立場に立ったことはないからね。
 A) きっと、すべてうまくいくわ。

 

- Real grammar for communication -
I have a friend whose father is a good lawyer.
私には、お父さんが有能な弁護士だという友達がいるわ。

*whose は、「誰の・誰の物」を意味する wh語。" a friend whose father " = " a friend + his father" 。まず、" I have a frisnd " と言い切って whose で説明する。

(例文)

・I apologized to the boy whose bicycle I damaged.
私がその自転車を壊してしまった少年に謝罪した。

 

- Grammar In Action -
1) あれが、そいつの犬がいつも僕に襲いかかってくる近所のヤツだよ!
2) 彼女は、そのレッスンを私たちみんなが好きな英語の先生です。
3) ジャックは、私がアドバイスを聞く唯一の同僚だ。

(答え)
1) That’s the neighbor whose dog always attacks me!
2) She’s the English teacher whose lessons we all love.
3) Jack is the only co-worker whose advice I listen to.
(解説)
3)co-woker = colleague