はるお - haruo

はるお-haruo

更新に波があるので、復習用に使ってください。

ラジオ英会話 2018年 11月 復習 前半「過去分詞」

Lesson141:「過去分詞① 名詞の修飾」

- Key Sentence -
・The things stolen were not so valuable.
・These are the students chosen to go to the conference in Washington.
・retired professor(退職した教授), boiled egg(ゆで卵)

*過去分詞は、名詞の説明をしている。" the things " と言い切ってから、どんな モノなのかを " stolen " で説明している。(過去分詞は名詞の前に置き指定することも可能)

 

- GRAMMAR IN ACTION -
1)赤で強調された部分を読まなければならないよ。
2)絵を盗んだ嫌疑をかけられた3人は全員逮捕されています。

1)You should read the parts highlighted in red.
2)The three people suspected of stealing the painting have all been arrested.
*painting=絵の具を使った絵, picture は違う
 picture = 広い意味を持ち、写真やデッサンも表せる。
 Picasso’s picture = ピカソ自身の写真自身を意味してしまう

 

 

Lesson142:「and 過去分詞② さまざまな修飾」

- Key Sentence -
・Compared to Tokyo, San Francisco is a small city.
・He was attacked by a dog. (受動態)
・Keep the door locked. (目的語説明型)
・We arrived at the station exhausted. (動詞句説明)

* " Compared ~ " が、" San Francisco 以下の文 "を修飾している。本来、この二つの順序は逆で、" Compared ~ " が前置きされているのは、「指定」の意識から。

 

-Grammar In Action -
1)僕のアパートと比べると、君のところは宮殿のようだね!
2)結婚式があるからスーツをきれいにしなくちゃ。
3)僕たちはムカムカしながらホテルを出た。サービスが最悪だったんだ!

1)Compared to my apartment, your place is like a palace!
2)I have to get my suit cleaned for the wedding.
3)We left the hotel disgusted. The service was atrocious!

* disgusted = 生理的に無理って感じ
 atrocious = really terrible

 

 

Lesson143:「受動態① 受動態の基本」

- Key Sentence -
・All the photos were taken by my boyfriend.
・John got fired this month.

*主語を過去分詞で説明型・通常の be動詞文。主語に説明語句として、過去分詞を並べる形で作る。

 

-Grammar In Action -
1)ダンは両親に甘やかされている。
2)ちょっとしたいいニュースがあるんだ。僕とうとう昇進したんだ!

1)Dan is spoiled by his parents.
2)I have some good news. I finally got promoted!

* spoiled = 使いようのない状態を示してる。

 

 

Lesson144:「 受動態②」

- Key Sentence -
・My wife and I have been invited to Hiro’s New Year’s Eve party.
・These plants must be watered twice a week.
・A new cafeteria is being built at our school.

  *受動態が現在完了形で使われている。現在完了形特有の現在の状況に焦点つかがあった文。一見すると難しが、実は簡単。

 

- Grammar In Action -
1)この学生たちは、彼らのボランティア活動について称賛されるべきです。
2)ジェフの定年退職に向けて大きなパーティーが計画されているところだと聞いています。

1)These students should be praised for their volunteer work.
2)I hear a big party is being planned for Geoff’s retirement.

*praise = applause = 皆の前で表彰されてる感じ

 

 

Lesson146:「受動態③ 受動態とwh疑問文」
- Key Sentence -
・① When was Botchan written by Natsume Soseki?
 ② Who was Botchan written by in 1906?
 ③ What was written by Natsume Soseki in 1906?

*wh疑問文は、欠けた情報を相手に求めるタイプの疑問文。次の3つのパターンに分けられる。
① 求める情報を空所にする
② どういう情報を尋ねているかを wh語で指定
③ 文全体を疑問文にする(主語以外)


- Grammar In Action -
1)どこでこのエレキギターレス・ポールによって発明されましたか?
1)Where was this electric guitar invented by Les Paul?

 


Lesson147:「受動態④ 授与型の受動態」
- Key Sentence -
・Our science club was given an award.
*授与型の受動態。能動態 " gave our science culab an award " の語順が分かれば、すぐに作れる。
*しかし、" An award was given to our science club "の形はめったに使われない。( " to " で強調?⇒「誰に与えられるのか」=" 受け手" が強く意識される)


- Grammar In Action -
1)あなたが先週注文した本は、一昨日あなた宛てに発送されました。
1)The book you ordered last week was sent to you the day before yesterday.



Lesson148:「受動態⑤ 目的語説明型の受動態」
- Key Sentence -
・Emma, one of my assistants, is seen entering the room.
・The wall is painted red. (paint the wall red)
・I was asked to make a speech at my ex-student’s wedding. (asked me to make)
・The kids were made to pay for the broken window. (made the kids pay for the broken window)
*" is seen entering the room " = 目的語説明型。
 " see Emma entering the room " を意識すれば作れる。目的語の" Emma " を主語とするだけ。


- Grammar In Action -
1)私たちは専門家に会うことを勧められた。
1)We were advised to see a specialist.
*" meet " = 単に 二人の人間が会う。” see a specialist " = 相談したり、情報を交換したりと深い意味がある。

 


Lesson149:「受動態⑥ 句動詞の受動態」
- Key Sentence -
・This concert will be talked about for years.
・The start of the project was put off until next month.
・I was very well looked after by my Australian host family.
・We were ripped off by a taxi driver at the airport。(法外な値段を請求)
・extinguish= put out 「消火する」
・postpone=put off  「延期する」
・inflate=blow up     「膨らます」

*「句動詞 (phrasal verb)」= 動詞を中心に複数の単語が集まり1つの動詞として機能するフレーズ。

- Grammar In Action -
1)私たちの番組は何千人もの人々によって聞いてもらっている。
2)友達に今までガッカリさせられたことはある?

1)Our program is listened to by thousands of people.
2)Have you ever been let down by a friend? (disappointed)

* " of " は「前の表現を名詞で説明する」と考える

 

 

- Words&Expression -

「How come( " プロセス " に重点)」
A)You look so excited. How come?
B)Look at this plaque. Our science club was given an award.

 

「You deserve it(相手を称賛)」
A)What was the award for?
B)For this year’s best science report.
A)I know you’ve worked hard on your experiment every day. You deserve it.
B)Well, it wasn’t just me. All the members of the club worked hard on it.

 

「 go blank(何も映らなくなる)」
A)Emma, one of my assistants, is seen entering the room minutes after I left. But then the screen suddenly goes blank.